torsdag den 16. april 2015

Ond i sulet af Naja Marie Aidt


12 kommentarer:

  1. Fortælleren: Hovedpersonen gemmer på noget, som hun ikke vil fortælle andre.
    Det er noget der gør at hun ikke kan klare at være alene, og piner sin lillesøster til at blive oppe samme med hende, og føler at hun bliver forrådt da lillesøsteren klager til moren fordi at hun ikke får noget søvn.
    Hun er jaloux på lillesøsteren, og hun vil hele tiden have opmærksomhed fra hende. Hun har mindreværdskomplekser, og det virker nærmest som om at hun er blevet forsømt. Hun beskriver kun lillesøsteren på en positiv måde: "Med din hud der var mørkere end min…"
    Side 86, Søsteren er nærmest forelsket i sin lillesøster. Hun siger ting som: "Jeg lurede på dig… Dine tynde stærke ben… Dit hår når du hoppede… Jeg elsker dig med hud og hår…" Storesøsteren er nærmest fanatisk med lillesøsteren.


    Hvem historien er skrevet til: Den er skrevet fra storesøsteren til lillesøsteren: Storesøsteren siger til lillesøsteren i nutid, selvom at historien bliver fortalt i datid: "Det var da noget, Helene, at jeg lærte dig det, mens du var så lille."

    Kulde/kold: …"jeg blev helt sort indeni af skræk…" Side 87, "… Nassede på din varme…" Hun har ikke noget selv, og hun er missundelig på det som hendes søster har, Side 87. "… Jeg ville ikke have at du skulle se mig som svaglig…" Side 87. "… Mine kolde fingere negle.." side 91. "Siden da bredte kulden sig til resten af kroppen, og sådan er det stadigt. Forstår du, al den is under huden gør, at varme ting smelter inden de når ind til knoglerne og indvoldene." Side 91.

    Hvorfor kan hun ikke sove: Hun kan ikke sove, fordi at der er nogen der har gjort noget ved hende. Hun siger at der ikke er nogen nder ved det fordi at hun er så god til

    Moren: "… for at undgå vores mors skridt på gangen, de hårde hæle mod gulvet, døren der irriteret bliver smækket op." Moren siger at Storesøsteren er en drillepind, og der er fordi hun ikke forstår det, og hun tror at hun bare at hun vil drille, "Jeg var ikke en drillepind, forstår du nok, jeg var bare så bange." Side 88. "Vores mor kom op som et tordenvejr i badekåbe, rasende og dirrende." Side 90.

    Slutningen:

    Litterære kendetegn:

    (Samtaleanlægget bliver pakket sammen, og sat op på loftet til alt det legetøj som vi var vokset fra.)


    Der er meget med krop og nærværd i teksten. "Dine lange fødder…" "Dine tynde stærke ben… Dit hår når du hoppede… Jeg elsker dig med hud og hår…" "Jeg lærte dig at rører ved dit eget køn"

    Materialisme: Jeg fik kassettebånd på værelset, plakater med smilende popansigter på væggene og skibsbriks med kanvaspuder." Side 89. Hun får bare ting, og de regner med at det hjælper hende at få nye ting, men det er ikke det der skal til.

    Kærlighed til lillesøsteren?: "Jeg ville bare trække dig med ud på havet, hvor jeg selv var havnet. Ud i bølgegangen, trække dig med ned i det sorte vand, hvor man ikke kan trække vejret jeg ville ikke være alene dernede, du skulle med så vi i det mindste var to. Så jeg havde noget at klynge mig til, hævne mig på, holde om. Men du ville ikke med, lille Lene, du fandt dig ellers i meget, men den tavshed du havde, den måde du kiggede indad på med dine blå, blå øjne, den kunne jeg ikke tage fra dig." Side 88

    Teksten kritisere forældre, fordi at de ikke tager sig af deres største barn. Moren bliver beskrevet som en der kommer med "De hårde hæle på gulvet, og åbnede døren irriteret." Side 86.

    SvarSlet
  2. Ond i sulet

    Hovedpersonen har noget i klemme som er svært at få sagt
    Den er samfundets kritisk og der er brugt teknologi til at kommunikere mellem de to søstre. Der er en meget abstrakt beskrivelse af moderen som får hende til at lyde som en boss eller chef, storesøsteren siger at Helle forråder hende ved at gå til moderen

    Historien er skrevet i datid af en storesøster som meget gerne vil have sin lillesøsters opmærksomhed og ikke har lyst til at være alene ikke engang når hun sover, historien er fortalt efter at begivenhederne har taget sted. Storesøsteren beskriver kun sig selv med kolde ord og vendinger

    Ond i sulet er skrevet til en lillesøster som bliver beskrevet som meget smuk og kun med varme ord om søsteren som for eksempel at hun kan løbe lige så hurtigt som drengene, måske er storesøsteren forelsket i Helene

    Eksempler på kulde.

    Hun siger at hun har kolde fingernegle som siger at hun er en kold og ensom person som kun kan være varm når hun er sammen med sin søster, men når hun er alene er hun helt kold og bange, det siger måske også at hun ikke har

    SvarSlet
  3. Ond I sulet har fokus på individet, storesøstrenes psykiske tilstand. Hovedpersonen og fortælleren er en pige, en storesøster. Han er ensom, optaget af det mørke og fanget af ideen om at der ingen udvej er. Hun er afhængig af hendes søster, eller selvskab for ikke at være alene. Hun er fanget af hendes mor, alle de tegn hun desperat sender ud overses af hendes mor. Der er brugt minimalisme, på trods af at man som læser alle de her følelser og scenarioer, er det ikke ligeud fortalt af nogen at hun er fortabt. Man skal dykke dybere ned i teksten end lige umildbart. Novellen forgår i hverdagen uden nogen anden beskrivelse.
    Hun fortæller meget omkring den måde hun vokser og bliver ældre f.eks. ”...det hele blev pakket sammen og kom op på loftet til julestadsen og kasserne med legetøj, som vi var blevet for gamle til.”, ” Jeg fik kassettebåndoptager på værelset, plakater med smilende popansigter på væggen og skibsbriks med kanvaspudser.
    Jeg begyndte at male mig om øjnene og gå til fester og tage brusebad fem gange om dagen.” Og ”… jeg var spilvågen og grædefærdig. Jeg ville gerne sove i vores mors seng, det tilstår jeg, i lugten fra hendes hår og sengetøj, sødt og skrapt og velkendte men jeg var selvfølgelig for stor.”
    Hun er desperat efter omsorg fra moren eller lillesøsteren. Hun føler afmagt over for hendes liv, måske går det for hurtigt og hun kan ikke følge med tiden. Hun mangler meningen med livet.
    Pigen er har et dårligt forhold til hendes mor, hun bliver behandlet dårligt og er nærmest flov over at tilstå at hun savner at ligge i sengen med sin mor.

    SvarSlet
  4. Hej :)
    hvilke symboler er der i denne her novelle?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det sorte vand og det blå lys rundt om lillesøsteren.

      Slet
  5. hej. hvad er ondskaben i novellen

    SvarSlet
    Svar
    1. Der bliver fortalt omkring dukkerne, ellers er der vel hende selv, og hendes egen frygt som har taget over hendes krop

      Slet